کمونه

غذاهای سنتی اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان

اصفهان از جذاب ترین شهرهای های ایران است، شهری که به  نصف جهان معروف است و در آن جاذبه هایی بینظیری مثل مساجد، پل ها و باغ های تاریخی انتظارتان را می کشد، جاذبه هایی که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند. اما اصفهان فقط به جاذبه هایش معروف نیست اینجا غذاهای سنتی و خوش عطر و طعمی دارد که می توانند لذت سفرتان را دو چندان کنند. Image result for ‫غذاهای سنتی اصفهان‬‎

بریونی

خیلی ها قبل از اینکه پا به اصفهان بگذارند خودشان را برای بریانی های خوشمزه و معروف اصفهان آماده می کنند. بریانی از غذاهای معروف اصفهان است و کمتر کسی پیدا می شود که تا اصفهان برود و طعم بینظیر آن را امتحان نکند با وبلاگ کمونه همراه باشید..

محبوبیت این غذا تا حدی ست که نه فقط اصفهانی ها بلکه دیگر مردم ایران هم این غذا را می شناسند. مواد لازم برای تهیه بریونی، گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک زعفران و کشک است. در اصفهان این غذا به همراه مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب ‌گوشت ، نان سنگک، کشک، ریحان و دوغ خنک سرو می شود. پیشنهاد می کنیم در سفر به اصفهان به یک رستوران سنتی بروید و این غذا را میل کنید.

کباب مشتی (کباب زردک)

یک غذای سنتی دیگر با طعم ملس که البته معمولا با نان خورده می شود. آشپران اصفهانی این غذا را با گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک یا هویج،ادویه‌ های خوش‌عطر، پیاز و سرکه درست می کنند. برای تهیه ی این غذا گوشت چرخ کرده را با ادویه، پیاز و زردک مخلوط و ورز می دهند. حالا وقت اضافه کردن آرد نخودچی است بعد از این کار مایه ی کباب کاملا سفت می شود و می توان آن را در روغن سرخ کرد.

پیراشکی مرغ:

 پیراشکی یک میان وعده، صبحانه، شام یا فینگرفودی عالی برای همه موقعیت ها هستند. پیراشکی مرغ هم یکی از آن هاست که هم میتواند برای زنگ تفریح بچه ها در مدرسه یک میان وعده عالی باشد.

طرز تهیه پیراشکی مرغ بسیار ساده می باشد و خیلی سریع اماده می شود.

یخمه ترش

یک غذای سنتی و خوشمزه که هر چند خورشت بادمجان این روزها دیگر کمتر درست می شود ولی نباید از طعم بینظیرش به این راحتی ها گذشت! وجود میوه هایی مثل زردالو، آلو و به در این غذا آن را مقوی و در عین حال خوشمزه کرده است. در کنار میوه ها در این غذا از مواد دیگری مثل گوشت گوسفند،  برنج و شکر هم استفاده می شود. یخمه ترش را با کمی نان سنگگ میل کنید تا ببینید مردم این شهر چه غذاهای شگفت انگیزی دارند.

حلیم بادمجان

یک غذای دوست داشتنی که از غذای محبوب خیلی از مردم اصفهان است و البته به روش های مختلفی درست می شود. برای تهیه ی این غذا از مواد متنوعی مثل گوشت سردست یا گردن، بادمجان سرخ شده، سیر رنده شده، نعناع داغ، کشک، پیاز سرخ شده، زعفران استفاده می شود. خوردن این غذا مخصوصا در فصل زمستان و به همراه نان تازه خیلی می چسبد. همانطور که گفتیم برای پخت این غذا روش های زیادی هست و گاهی در آن عدس یا لوبیای سفید هم ریخته می شود.

کله جوش

اگر در اصفهان به دنبال غذایی می گردید که پر از پروتئین و کلسیم باشد به سراغ کله جوش بروید. هر چند این غذا در استان های دیگر هم تهیه می شود ولی در لیست غذاهای سنتی اصفهان هم قرار می گیرد. اساس و پایه ی این غذا را کشک تشکیل می دهد و مسئولیت طعم آن را هم همین کشک برعهده دارد! در کنار کشک برای درست کردن این غذا از مواد دیگری مثل گوشت چرخ‌ کرده، گردو، آرد، پیاز، نعناع خشک و آب هم استفاده می شود. اینکه در کله جوش گوشت چرخ کرده باشد یا نه بستگی به سلیقه ی غذایی خودتان دارد. کسانی که طعم سیر را دوست دارند می توانند در آن مقداری سیر هم بریزند. این غذا را معمولا با نان تازه و دیگر چاشنی ها می خورند.

 

کوکو قندی

این غذای سنتی امروز کمتر از گذشته درست می شود اما قدیم ها عطرش بیشتر در خانه ها می پیچید. همانطور که از اسم این کوکو معلوم است با یک غذای شیرینی طرف هستید و اگر از طعم شیرینی در غذا خوشتان بیاید حتما از طرفداران آن می شوید. برای درست کردن این غذا آش دندونی تبریز احتیاج به موادی مثل سیب ‌زمینی، تخم‌مرغ، زعفران، شکر، گلاب و جوهر لیمو است. پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به اصفهان افتاد حتما این غذا را امتحان کنید.

آش سماق

در لیست بهترین غذاهای اصفهان حتما اسمی از چند آش و حلیم متنوع را هم می بینید، غذاهای مقوی و پرانرژی که البته طعم خوشمزه ای هم دارند. همین که فصل زمستان می شود این آش تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای اصفهان می شود و جای ثابتی در سفره ی مردمان این شهر پیدا می کند. این غذا آشی با طعم ترش و مزه ای متفاوت است که با یک بار امتحان طعم و مزه اش بدون شک از طرفداران پروپا قرص آن می شوید. مواد لازم برای تهیه ی این غذا گوشت چرخ‌ کرده، آرد برنج یا برنج خرد شده، سبزی، سماق خشک و پیاز است.

قیمه ریزه

امکان ندارد حرف از بهترین غذاهای اصفهان باشد و اسمی از قیمه ریزه آورده نشود! قیمه ریزه از غذاهای محبوب اصفهان است که معمولا برای ناهار درست می شود. بهتان پیشنهاد می کنیم این غذا را به همراه سبزی خوردن، ماست یا ترشی بخورید تا طعم آن مدت ها در خاطرتان بماند. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت گوسفند چرخ کرده، آرد نخودچی، گوجه ‌فرنگی، پیاز رنده شده، پیاز سرخ کرده، نعناع خشک و روغن است. گاهی در این غذا به جای تکه های گوجه فرنگی از رب گوجه استفاده می شود که رنگ بهتری به غذا می دهد.

شله بریان با زیره

وجود زیره ی سیاه به این غذا عطری فوق العاده می دهد و شما را مصمم می کند که یک بار هم که شده شله بریان با زیره را میل کنید. تهیه این غذا نیاز به مواد اولیه ی چندانی ندارد و به راحتی درست می شود؛ کافیست مقداری گوشت‌ گوسفندی، زیره‌ ی سیاه، برنج و پیاز تهیه کنید تا به راحتی یکی از خوشمزه ترین غذاهای اصفهان را درست کنید.

منبع: chef8.food.blog

سلام بسیار عالی خیلی زحمت کشیدی موفق باشی

مدیر مجله یاس تنها - www.myas.ir

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی