کمونه

طرز تهیه 3 مدل پلو (استانبولی پلو و میگو پلو + لوبیا پلو)

دستور تهیه انواع پلو خانگی:

 

انواع خوراک‌های پلویی در ایران

تنها نقاط خاصی از ایران قابلیت کشت برنج دارند و نزدیک به ۹۰٪ تولید برنج در ایران محدود به استانهای شمالی ایران می‌باشد. چنین امری با توجه به سختی حمل و نقل از استانهای شمال البرز به استانهای دیگر ایران تا همین چند دهه گذشته به‌طور قطع موجب سختی بسیار در دسترسی به برنج در بسیاری از نواحی ایران می‌شده‌است؛ ولی تنوع خوراک‌هایی که همراه با برنج است محدود به استانهای شمالی ایران نمی‌شود و ده‌ها مورد پلو درست می‌شود؛ مانند: شوید پلو. جدا از این، تزیینات پلو توسط زعفران و زرشک و همچنین انواع ته‌دیگ، جزو مشخصات دیگر پلوهای ایرانی است امروز قصد داریم 3 مدل پلوی خوشمزه و مجلسی رو به شما در وبلاگ کمونه آموزش بدیم.

طرز تهیه میگو پلو :

میگو پلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد.همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند بخورید نه شور . حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید .میگو پلو به دوصورت همراه با سبزی یا بدون سبزی با کشمش و پیازداغ تهیه می شود.

مواد لازم برای میگو پلو مجلسی
میگوی پاک شده : 300 الی 350 گرم
برنج : 2 و یک چهارم پیمانه پلوپز
پیاز : 1 عدد
هویج خلال شده : 3 الی 4 قاشق غذا خوری
خلال بادام : 3 قاشق غذا خوری
زرشک قرمز : 3 قاشق غذا خوری
جعفری یا گشنیز خرد شده : 3 قاشق غذا خوری
پیاز داغ طلایی : 2 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده : 2 قاشق غذا خوری
شکر : 2 الی3 قاشق مربا خوری
آب برای درست کردن برنج کته : 3 و یک چهارم پیمانه
نمک : به میزان لازم
طرز تهیه میگو با برنج
طرز تهیه میگو پلو مجلسی
ابتدا برنج را بشویید و با میزان آب لازم و کمی نمک به مدت 2 تا 3 ساعت خیس دهید.

میگو را هم با دو لیوان آب و مقداری نمک و فلفل و یک عدد پیاز روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از 5 دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید و میگوها را از آب در بیاورید.

هویچ های خلالی شده را در کمی آب بپزید و بعد به آن کمی شکر و روغن اضافه کنید.

خلال بادام و زعفران را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا خلال نرم و خوشرنگ شود.

زرشک شسته شده را هم با کمی روغن و شکر تفت دهید .

جعفری یا گشنیز را هم با پیاز سرخ شده مخلوط کنید.

برنج را روی حرارت قرار دهید و 2 الی 3 قاشق روغن زیتون داخل آن بریزید تا بجوشد و آب برنج کم کم تبخیر شود. یکی دو بار برنج را حین جوشیدن هم بزنید.وقتی آب برنج کاملا کشیده شد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا برنج به آرامی دم بکشد.

وقتی برنج دم کشیده شد. همه مواد آماده شده را با هم مخلوط کنید و هنگام کشیدن برنج لابه لای آن بکشید و یا روی برنج تزیین کنید.


برای جا افتادن استانبولی چه نکاتی لازم است ؟

استانبولی پلو از جمله غذاهایی می باشد که اساس آن برنج و گوجه فرنگی می باشد که به عنوانی بعضی از افراد از آن نیز به عنوان دمی گوجه یاد می کنند.
ما را در ادامه این مطلب از آشپزخانه نمناک همراهی کنید تا برای شما دستور تهیه استانبولی پلو با گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را بیان کنیم.

مواد لازم برای درست کردن استانبولی پلو
گوشت مغز ران بدون استخوان :750گرم
برنج :یک کیلو
رب گوجه فرنگی :یک قاشق سوپخوری
گوجه فرنگی:سه کیلو
پیاز سرخ کرده :3 تا 4 قاشق سوپخوری
روغن :100 تا 150گرم
نمک و فلفل :به مقدار کافی

تعداد زمان لازم پخت
برای 6 نفر 1 ساعت و 15 دقیقه
طرز تهیه استانبولی پلو:
ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد.

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

طرز درست کردن استانبولی پلو

بعد از تبخیر کامل آب برنج ، وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید .

در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.این برنج را میتوانید در فر هم به مدت نیم ساعت با حرارت 350 درجه و یا یکساعت با حرارت 300 در جه هم دم کنید.

استامبولی را میتوانید با گوشت چرخ کرده و یا رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. که در اینصورت باید حدود یک لیوان از رب مرغوب استفاده کنید.

برای پیمانه کردن برنج هم بهتر است به ازای هر پیمانه برنج یک و نیم تا 2 پیمانه آب در نظر بگیرید.

اگر هم از گوشت چرخ کرده استفاده کردید ، بهتر است گوشت را با پیاز سرخ کنید و یک قاشق رب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل گوشت بریزید تا به آرامی گوشت بپزد و آبش کشیده شود.

استامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و گوشت قیمه ای خیلی بهتر میشود.

لوبیا سبز یک گیاه چند منظوره است که هم چربی کمی دارد و هم فیبر غذایی بالایی دارد. اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، اضافه کردن لوبیا سبز به رژیم غذایی شما ممکن است مواد مغذی ضروری را بدون اضافه کردن کالری بیش از حد تامین کند.

خوشبختانه، لوبیا سبز می تواند خام خورده شود، و همچنین در غذاهای سالم مانند سوپ و ظروف جانبی استفاده می شود. درک چگونگی ترکیب لوبیا سبز در برنامه کاهش وزن شما می تواند به شما برای لذت بردن از این غذای کم کالری و سبزیجات کم چرب کمک کند.


مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با مرغ :

سینه مرغ ۱ عدد
لوبیا سبز ۲۰۰ گرم
برنج خام ۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ :

ابتدا باید لوبیاها را خرد کرده و بپزیم پس ابتدا سر و ته لوبیاها را با چاقو بریده و بعد به اندازه دلخواه خردشان می کنیم.

حالا لوبیاها را داخل قابلمه ریخته و کمی آب هم داخل قابلمه می ریزیم. مقدار آب نباید زیاد باشد چون ما نمی خواهیم بعد از پختن لوبیاها آب اضافه بیاید تا مجبور بشویم آب آن را دور بریزیم.

بعد از اینکه لوبیا پخت و آب آن هم کشیده شد یک قاشق از پیاز داغ و کمی نمک به آن اضافه کرده و کمی با هم آن را تفت می دهیم. دقت کنید تا لوبیاها خیلی نرم نشوند چون ممکن است در فرآیند دم کشیدن برنج شکلشان را از دست بدهند.

حالا نوبت به پخت مرغ می رسد پس مرغمان را خرد می کنیم. در صورتی که مرغ هنوز کمی یخ زده باشد خیلی راحت به هر شکل و اندازه ای که بخواهیم می توانیم آن را برش بزنیم.

حالا مابقی پیاز داغ، روغن، فلفل، زردچوبه و مرغ خرد شده را داخل ماهیتابه  ریخته و مواد را با هم تفت می دهیم تا مرغ تغییر رنگ بدهد و یک کم مزه بگیرد.

بعد حرارت را ملایم کرده و  خواص سیاه دانه در ماهیتابه را می بندیم اجازه می دهیم تا مرغ بپزد. در صورتی که تکه های مرغ کوچک باشد مرغ خیلی زود با آبی که خودش می اندازد پخته می شود.

حالا رب را به مرغی که پخته اضافه کرده و با هم آن را تفت می دهیم تا رب سرخ شود و از خامی دربیاید. به مقدار کافی نمک هم اضافه می کنیم.

بعد از سرخ شدن رب لوبیا پخته را به مرغ اضافه می کینم.

حالا حدود ۱/۳ الی ۱/۲ لیوان آب به مایه لوبیا پلو اضافه می کنیم فقط برای اینکه مایه کمی به خورد هم برود و شکل بگیرد و راحت تر به خورد برنج برود.

وقتی کمی آب را با مواد مخلوط کنیم و مایه را هم بزنیم مایه خودش را می گیرد و آماده است.راه چاره ای برای سیاهی و کبودی دور چشم

حالا مایه لوبیا پلو را با برنجی که آبکش کردیم مخلوط کرده و داخل قابلمه ای که کمی روغن کف آن ریختیم پخش می کنیم و ۱/۳ فنجان آب هم دور تا دور قابلمه می دهیم تا برنجمان خوب دم بکشد و بعد هم برای مدت نیم ساعت الی سه ربع برنج را دم می گذاریم.

حالا لوبیا پلو خوشمزه ما حاضر است و می توانیم از خوردن آن لذت ببریم.

 

منبع: zoodpaz1

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی